طراحی ست اداری
اصول طراحی یک کارت ویزیت
کارت ویزیت وسیله ای برای ارتباط شما با دیگران و تبلیغات شما میباشد. پس باید بیانگر راههای تماس با شما، نوع شغل و محصول شما باشد و از درج مطالب بیهوده و اضافی امتناع کنید.عناصر بصری تشکیل دهنده کارت ویزیت شامل نام شخص یا کمپانی، سوتیتری در مورد فعالیت شخص یا کمپانی در صورت نیاز، تلفن ، فکس، ایمیل، وب سایت در صورت داشتن و آرم کمپانی نیز می تواند در آن قرار بگیرد. استفاده از عکس در کارتهای ویزیت غیر حرفه ای می باشد و بهتر است اگر قرار است هزینه ای صرف طراحی کارت ویزیت خود نکنید، از تصاویر آماده نیز استفاده نکنید و کارت ساده بدون رنگ و لعاب بهتر است از کارتی است که در آن از عکس های آماده استفاده شده باشد.
1- داشتن یک ایده منحصر به فردد.
2- در طراحی کارت حتما نام فروشگاه، شرکت و … (عنوان اصلی) را بصورت درشت و خواناتر از سایر مطالب بنویسید تا اولین چیزی باشد که چشم بیننده با آن برخورد میکند.
3- از رنگ بندی مناسب برای متن و اطلاعات درج شده در کارت
4- از شلوغ کردن بیش از حد محیط طراحی شده کارت اجتناب کنید.
5- یک کارت ویزیت ساده و شیک و با طراحی محیطی چشم نواز تاثیر گذاری بسیار زیادی را در ترغیب بیننده برای به همراه داشتن و خواندن آن خواهد داشت.
6- در صورت تمایل به استفاده از تصویر، از تصاویر متناسب با حرفه ای که کارت را برای معرفی آن طراحی میکنید استفاده نماید، سعی کنید این تصاویر جذاب و زیبا باشند.
7- تصاویر وکتور کمک شایانی به طراحی یک کارت ویزیت حرفه ای به شما خواهند کرد.
8- حتما آدرس و اطلاعات نحوه تماس با خود را بصورت کامل در کارت درج نمایید تا مشتریان براحتی بتوانند با شما تماس حاصل کنند.
9- اگر وبسایتی در زمینه کاری خود دارید حتما آدرس آن را درج کنید تا مشتریان بتوانند به وب سایت شما مراجعه کرده تا اطلاعات بیشتری از فروشگاه، شرکت و یا نوع شغل و محصولات شما بدست آورند. درج آدرس وب سایت را در پشت کارت نیز میتوانید انجام دهید.
چاپ کارت ویزیت طراحی شده:
10- به این نکته توجه داشته باشید که سیستم رنگ انتخاب شده در طراحی کارت باید از نوع چهاررنگ CMYK باشد و سیستم رنگ RGB (سه رنگ) در هنگام چاپ باعث تغییر رنگ کارت شما در نتیجه عدم کیفیت کارت خواهد شد.
11- حتما از رزولیشن 300dpi استفاده کنید زیرا رزولیشن پایینتر باعث اشکال و پیکسل پیکسل شدن اطلاعات شما خواهد شد.
12- کارت های ویزیت در ابعاد استاندارد (8.5×4.5 سانتیمتر) و (9×6 سانتیمتر) طراحی و برای چاپ فرستاده شوند.
13- به این نکته توجه داشته باشید که خطای برش در زمان بریدن کارتها در چاپخانه وجود دارد و مقدار آن بستگی به دستگاه برش و فرد کاربر دارد. به همین منظور سعی کنید اطلاعات وارد شده اصلی کارت، از لبه آن به اندازه 3 تا 4 میلیمتر فاصله داشته باشد تا این خطای برش آسیبی به اطلاعات کارت شما وارد نکند.
14- کارت ویزیت ها از لحاظ نوع کاغذ (جنس آن) به انواع زیر تقسیم بندی میشوند:
سلفون براق، سلفون مات، گلاسه بدون روکش، کتان، شیشه ای، لمینت براق، لمینت مات، لیزری، سه بعدی و…
15- در نهایت کارت ویزیت طراحی شده را با فرمت JEPG و یا Tiff و با کیفیت 100% ذخیره کرده و به چاپخانه ببرید.
اصول طراحی یک سربرگ
سربرگ ها یا Letter Head ها ، همان کاغذهایی هستند که برای نگارش نامه های رسمی و سازمانی یا برای اشخاص حقیقی ( اما باز به صورت رسمی ) مورد استفاده قرار می گردند. سربرگ ها یا کاغذهای A4 هستند یا در برخی موارد A5 و به ندرت در سایز دیگری تهیه می گردند.
حاشیه سربرگ باید حداقل یک سانتیمتر در نظر گرفته شود و زمینه اصلی سربرگ بهتر است سفید یا رنگ بسیار بسیار ملایم انتخاب شود. زیرا در هنگام کپی سیاه و سفید یا درهنگام فکس ، زمینه تند رنگی یا المانها با رنگ های تند ، بد کیفیت نشان داده میشوند و اگر زمینه از رنگ یا عکس برخوردار باشد ، نوشته های داخل سربرگ یا نامه ، وضوح خود را از دست می دهند. بنابراین در مجموع طراحی سربرگ ، هرچه رنگ های ملایم و تنوع کمتری داشته باشند، بهتر است.
فونت های استفاده شده در طراحی سربرگ معمولا بین 10 تا 14 پوینت انتخاب می شود. باید توجه داشته باشید اگر سربرگ شما در کاغذ A5 طراحی میشود، این سایز از فونت را نباید کوچک کنید . بزرگی و کوچکی نوشتار در سربرگ های A4 و A5 با هم تفاوتی نمیکنند.
استفاده از نمادهای مذهبی در طراحی سربرگ نیز توصیه نمی گردد. خوبست بدانید استفاده از نمادهای مذهبی در تمامی کارهای گرافیکی در تمام دنیا غیر مجاز تلقی می شود و آنرا نشان بی احترامی به مذهب می دانند. البته استفاده از کلام بسم الله و بسمه تعالی در سربرگ های ایرانی مجاز می باشد اما غیر حرفه ایست.
اصول طراحی یک پاکت نامه
یک پاکت نامه خوب باید بتواند علاوه بر ترکیب بندی، رنگ بندی و نوع آوری، هویت شرکت و یا موسسه مورد نظر را به خوبی نشان دهد که در یک پاکت نامه باید طراحی به گونه ای باشد که همه موارد لازم از جمله نام یا عنوان شرکت ، آرم یا لوگو و همچنین آدرس و شماره تلفن و فکس و ایمیل گنجانده شود.
ابعاد پاکت نامه معمولاً متناسب با ابعاد سربرگ (A4) تعیین می شود. بهتر است ابعاد پاکت مورد نظر در حالت بسته شده، یک سوم ابعاد سربرگ به اضافه ی شش میلیمتر (پهنا و بلندا) باشد.
اجزا یک پاکت نامه :
• نام و آرم شرکت
• آدرس پستی
• تلفن و فکس
• آدرس وب سایت و ایمیل
هستند که جزو اجزا ضروری در طراحی پاکت نامه به حساب می آیند.
نوشتار و نوع طراحی این اجزا در پاکت نامه، عامل جذب دید مخاطب محسوب می شود.
آرم و عنوان در پاکت نامه:
محل قرارگیری نشانه و عنوان در پاکت نامه معمولاً در نیمه ی سمت چپ و بالا می باشد.
این مورد به ویژه در پاکت های ادارات دولتی بعنوان یک اصل رعایت می شود. اگر چه در سایر موارد طراح می تواند با توجه به روحیه و محدوده ی فعالیت سفارش دهنده، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان در پاکت را تعیین کند.
در نظر داشته باشید که محل قرارگیری آرم نباید لطمه ای به کاربری اصلی پاکت وارد کند.
ابعاد لوگو اگر چه متأثر از شکل گرافیک آن قابلیت کوچک و بزرگ شدن خواهد داشت ولی غالباً محدوده ای بین 5 تا 15 سانتیمتر مربع را به خود اختصاص می دهد.
آدرس پستی:
نشانی در پاکت نامه نیز در پایین سمت چپ قید می شود. چیدمان عناصر موجود در پاکت نامه بیشتر در حالت افقی انجام می گیرد.
آنچه باید مورد توجه باشد، خالی نگهداشتن نیمه ی بالا و سمت راست پاکت جهت الصاق تمبر و انجام عملیات پستی است. ولی اگر هزینه پست پیشاپیش محاسبه شده باشد، استفاده از این بخش، نیز بلامانع است. البته مقصود از خالی بودن این بخش، عدم درج اطلاعات نوشتاری و تصاویری نظیر آرم است و استفاده از خطوط و فرم های تزئینی امکان پذیر خواهد بود.
حال که به اجزا اصلی یک پاکت نامه اشاره کردیم، باید بدانیم برای طراحی یک پاکت نامه مناسب و حرفه ای چه نکاتی را رعایت کنیم:
فونت در پاکت نامه:
• فونت در ست اداری:
انتخاب فونت مناسب پاکت نامه در ارتباط با موضوع سربرگ، الزامی است.
فونت استانداردی که برای پاکت نامه انتخاب می کنید ، باید در اجزا دیگر (کارت ویزیت،فاکتور،پاکت،فولدر، فاکتور و…) نیز استفاده شده و مشترک باشد.
البته استفاده از آن فونت در حالت بولد،ایتالیک یا معمولی بدون اشکال است.همینطور شما می توانید از اندازه های مختلف یک فونت در پاکت نامه استفاده کنید.
• رنگ در پاکت نامه :
انتخاب رنگ درپاکت نامه ، نشات گرفته از رنگ سازمانی و برندیگ مجموعه می باشد. در واقع باید از رنگ انتخاب شده در ست اداری خود برای پاکت نامه نیز استفاده کنید. به عنوان مثال در صورتی که رنگ سازمانی شرکت شما آبی است و برند شما بر اساس این رنگ انجام شده است ، نمی توانید از هیچ رنگ دیگری برای پاکت نامه خود استفاده کنید.
بهتر است در طراحی پاکت نامه از رنگ سفید یا ترام های بسیار روشن در پس زمینه استفاده کنید زیرا پاکت شما در صورت ارسال پستی به مهر یا تمبر احتیاج خواهد داشت .
به جز مساله ارسال پستی، یک پاکت نامه تیره و کدر (مخصوصا وقتی بر کاغذ تحریر چاپ شده باشد) تاثیر مطلوب و جذابی بر مخاطب نداشته و حتی ممکن است دریافت کننده ، حتی پاکت نامه را باز هم نکند.