طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی
چگونه یک آنلاین شاپ راه اندازی کنیم
برای ساخت فروشگاه اینترنتی، نیاز به بررسی برخی موارد داریم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید مراحل راه اندازی و استفاده از فروشگاه اینترنتی به دلیل اینکه رابطه مستقیم با کسب و کار و درآمد شما دارد، نیاز به توجه بسیار برای ایجاد آن است. مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی به شرح زیر است:
اولین گام در راه اندازی سایت فروش : تعریف درست محصول
حتما به اینکه چه فروشگاهی راه اندازی کنید، چه محصولاتی را ارائه دهید و چه شرایطی برای ارائه محصول داشته باشید فکر کرده اید. ولی اگر هیچ ذهنیتی از فروشگاه خود ندارید، دست بکار شوید و به محصول یا محصولات مورد علاقه برای ارائه خود فکر کنید و سپس از این آموزش ساخت سایت فروشگاهی استفاده کنید.
پیش از اقدام به ساخت فروشگاه اینترنتی، در ابتدا، تصمیم بگیرید قصد دارید دقیقا چه چیزی را به فروش برسانید. برای اینکه بهتر بتوانید قدم اول را طی کنید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:
- آیا محصولات شما فیزیکی هستند و باید برای مشتری ارسال شوند؟
- آیا در خصوص نحوه تحویل محصول به مشتری، تصمیمگیری کردهاید؟
- آیا برای تمامی محصولات خود باید یک انبار کامل داشته باشید؟
- قصد دارید انواع متنوعی از محصولات را به فروش برسانید، یا اینکه بر روی محصولات خاصی فعالیت میکنید؟
- مشتریان شما از چه گروهی هستند؟
- قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی یا آنلاین، میتوانید محصولات خود را در سایتهای فروشگاهی بزرگ، بصورت واسطه جهت فروش قرار دهید و نحوه بازخورد مشتریان را بررسی کنید.
- محصول ارائه شده شما مورد استقبال عموم مردم قرار میگیرد یا فقط قشری خاص را شامل می شود؟
نکته: بعد از پاسخ به سوالات بالا، رقبای خود را ارزیابی کنید. آنها را بشناسید و پتانسیل فروش خود در فروشگاه اینترنتی را اندازه گیری کنید.
با اینحال، بهتر است قبل از ورود به عرصه فروش، رقبا را کمی بیشتر بشناسید.
۲- محصول خود را شناختید، حالا ایده ساخت سایت فروشگاهی را پختهتر کنید
آیا شما به مغازه ای که نام و نشانی ندارد و فقط یک سری محصول در پشت ویترین چیده است، اعتماد می کنید؟ در مورد فروشگاه اینترنتی هم همین موضوع صادق است. پس برای حرفه خود ارزش قائل باشید و نام تجاری با برند خود را انتخاب کنید. نامی انتخاب کنید که در ذهن مشتری باقی بماند و در عین حال با بیزینسی که در حال راه اندازی فروشگاه اینترنتی آن هستید مرتبط باشد.
این نام برای شما همیشگی است، پس نامی را انتخاب کنید که همیشه برایتان تازگی داشته باشد.
در خصوص این مورد، کمی در بازار جستجو و مشتریان هدف خود را مشخص نمایید. حتی در ابتدا میتوانید، ایده خود را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارید و نظرات افراد مختلف با سلیقههای متفاوت را، بسنجید.
بعد از آنکه نام خود را انتخاب کردید، نوبت آن رسیده که در بابره محصولات مسیر راهی طولانی طراحی کنید. یعنی چی؟
مثلا میتوانید در ابتدا با پاسخ به این سوالات کار خود را آغاز کنید:
- چه چیزی باعث میشود محصولات شما در میان دیگر محصولات، برجستهتر شوند؟
- چه مشکلات اساسی را در محصول خود، برطرف کردهاید?
- نحوه تحویل محصولات به مشتری، چگونه است؟
- آیا محصولات شما، قابل عرضه در یک فروشگاه اینترنتی هستند؟
این سوالات به شما کمک میکند تا نیازمندی های فروشگاه اینترنتی خود را بیابید و به راحتی به این سوال پاسخ دهید که چگونه آنلاین شاپ بزنیم .
۳- انتخاب نام وب سایت برای ساخت فروشگاه اینترنتی
از مهم ترین اقدامات برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، پس از تعریف محصول و خدمات و نیازمندی ها، این است که دامنه ای متناسب با نام برگزیده خود ثبت کنید. بنابراین قدم بعدی برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی، خرید دامنه سایت است.
یک دامنه ثبت کنید
نام دامنه همان نام مغازه شما در فروشگاه فیزیکی به حساب می اید. در واقع نام سایت شماست و مشتریان با وارد کردن آن در مرورگر سیستم یا گوشی همراه خود، وارد سایت شما میشوند. نامی برای سایت خود انتخاب کنید، که کوتاه و منحصربهفرد باشد و بتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد. برای خرید دامنه، به سراغ شرکتهای ثبت دامنه بروید و با بررسی نامهای مختلف، نام مناسبی را ثبت کنید.
در هنگام ثبت دامنه، کمی خلاقیت به خرج دهید و نامی را انتخاب کنید که متناسب با کسب وکار شما باشد.
یک هاست خریداری کنید
هر مغازه ای در مکانی فیزیکی قرار دارد. هاست یا میزبانی وب سایت شما هم حکم همان مکان فیزیکی را دارد. هاست، فضایی است که کل اطلاعات سایت شما بر روی آن قرار میگیرد، تا بهواسطه آن، همه بتوانند سایت شما را مشاهده کنند.
همانطور که در زمان خرید یا اجاره یک مغازه به محیط و شرایط آن، میزان رفت و امد در حوالی مکان مورد نظر و پتانسیل بازدید از مغازه توجه می کنید، در زمان خرید هاست برای سایت هم به ویژگی های آن توجه کنید. چرا که هاست یا میزبان شما، ستون فقرات فروشگاه اینترنتی شماست.
استفاده از هاست ارزان و بیکیفیت، فروشگاه اینترنتی شما را در آینده، با مشکل روبرو خواهد کرد و یکی از نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب هاست درست است. پیشنهاد می شود مقاله دلایل عدم خرید سرور ارزان را بخوانید.
هاستی را انتخاب کنید که کیفیت خدمات مناسبی داشته باشد و از پشتیبانی فنی خوبی نیز برخوردار باشد. به عبارت سادهتر، هاستی را انتخاب کنید که نگران مشکلات بارگذاری سایت بر روی آن نباشید، و بتوانید تنها روی فروش محصولات خود تمرکز کنید.
۴- وب سایت خود را طراحی کنید
تا به اینجای کار مقدمات راه اندازی فروشگاه اینترنتی را طی نموده اید، از اینجا به بعد کار اصلی آغاز می شود. خود را اماده مراحل هیجان انگیز تر کنید.
سایت همان ویترین فروشگاه شماست. برای اینکه ویترین جذابی داشته باشید، بر نوع طراحی سایت باید حساسیت به خرج دهید. علاوه بر اینکه تلاش میکنید طراحی سایت جذابی داشته باشید، به سادگی سایت هم باید دقت کنید. در مراحل ساخت سایت فروشگاهی در مرحله طراحی سایت، بایستی بر مزیت خرید آنلاین تمرکز شود و بایستی به گونه ای باشد که تا حد امکان پروسه خرید را برای مشتریان ساده کند.
ممکن است بخواهید طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود را به یک طراح بسپارید. امروزه دیگر نیاز نیست سایت را از صفر طراحی کنید. میتوانید یکی از سیستمهای مدیریت محتوا و قالبهای آماده را برای طراحی انتخاب کنید. سیستمهای مدیریت محتوای گوناگونی وجود دارند که میتوانند سایت فروشگاهی خوبی باشند، همانند :
- وردپرس
- پرستاشاپ
- اپنکارت
- جوملا
- مجنتو و …
حسن استفاده از این سیستم ها برای راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی این است که برای اعمال تغییرات خود بسیار آزاد و راحت هستید. با مدیریت سیستم طراحی شده راحتی که دارند تنها با کمی صرف وقت می توانید به راحتی کار با آن را فرا بگیرید.
اما لازم است که همینجا بگوییم برخی شرکت ها با طراحی سیستم هایی برای افراد مبتدی و کسانی که سر رشته بسیار کمی از طراحی سایت و فروشگاه ساز دارند ، در قالب پورتال، سبد خرید و … امکان خرید فروشگاه ساز های ساده تر و لوکال تر را فراهم کرده اند. این نوع فروشگاه سازها نیازی به فضای میزبانی ندارند.